Hoe je stress ombuigt naar ontspanning

0
52

Stress en negatieve emoties laten zich niet zomaar wegjagen. Wel kun je je ervan bewust worden, ze leren loslaten en positief transformeren. Misschien een goed idee tijdens de examenmaanden van juni en juli?

Zo pak je de oefening aan:

Ga lekker zitten op een rustige plek. Lees even de stappen die hierna beschreven zijn en probeer ze in te prenten. Of vraag iemand vragen om je de verschillende stappen luidop voor te lezen. Doe je ogen dicht en adem enkele keren diep in en uit.

  • Denk aan een concrete situatie waarin je bang was, weerstand voelde, boos, verdrietig of teleurgesteld was. Visualiseer die situatie en leef je zo volledig mogelijk in gedurende drie seconden. Niet langer, zodat de situatie je niet overweldigt. Laat je lichaam de innerlijke houding aannemen die bij deze toestand hoort.
  • Benoem luidop wat je gewaarwordt in je lichaam. Je kunt dat ook neerschrijven op een blad papier of in een schriftje dat je speciaal voor je meditatie-oefeningen gebruikt. Ben je gespannen? Tril je? Heb je het koud of warm? Voel je je onderlichaam? Je bovenlichaam? Wat voel je op verschillende plekken in je lichaam? In welke spieren? Wat gebeurt er met je ademhaling? Hoe voelen je gezicht, ogen, kaak, nek, maag, buik, handen, armen, benen, voeten, … aan?
  • Adem diep in en uit. Maak je hoofd en lichaam langzaam zo leeg mogelijk en rust een ogenblik.
  • Denk nu aan een tijd waarin je een ervaring had dat alles moeiteloos leek te gaan. Laat je lichaam de innerlijke houding aannemen die bij deze toestand hoort.

  • Benoem opnieuw de gewaarwordingen in je lichaam. Ben je gespannen? Tril je? Heb je het koud of warm? Voel je je onderlichaam? Je bovenlichaam? Wat voel je op verschillende plekken in je lichaam? In welke spieren? Wat gebeurt en met je ademhaling? Hoe voelen je gezicht, ogen kaak, nek, maag, buik, handen, armen, benen, voeten, … aan?
  • Adem diep in en uit. Maak je hoofd en lichaam opnieuw langzaam zo leeg mogelijk, en rust een ogenblik.
  • Keer nu weer naar de innerlijke gewaarwording en lichaamshouding die je voelde bij de negatieve situatie. Maak nu een bewuste keuze en stap over op de innerlijke houding en lichaamshouding die hoort bij de positieve situatie. Observeer wat er binnen in jou allemaal verandert. Neem alle stappen van deze overstap net zolang door tot je ze snel kunt uitvoeren.
  • Ontspan je, adem een paar keer diep in en uit, rek je enkele keren uit en sta weer recht.

Tekst: Ilse Cornu
Coverfoto © https://iamacademy.nl/i-am-meditatie/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here